Kova on kiistely Tuusulan kunnassa siitä, kuka määrää. Mikä on poliitikkojen ja virkamiesten valta, kuka kekkuloi milläkin pallilla, millä nimillä edustajia luonnehditaan ja kuka mitäkin kellekin esittelee? Kun usva hieman hälvenee, kirkastuu takaa tuttu juttu. Joku ei tykkää jonkun naamasta. Meitä kuntalaisia asia ei voisi vähempää kiinnostaa. Meitä kiinnostaa, millaiseksi kuntaa ollaan muuttamassa.
Erotan kaksi joukkoa. Ensimmäinen, ilmeisesti enemmistö, ihailee kokoa. He ovat määräpuolue ja haluavat kaikkea lisää: ihmisiä, rakennuksia, liikennettä, palveluja, kauppoja, meteliä ja saasteita, rikoksia ja poliiseja, tauteja ja lääkäreitä. Näin pitää olla Tuusulassa, koska kaikissa muissakin kunnissa on näin. He käyttäytyvät, ikään kuin heidän kolme vaatimustaan: lisää, lisää ja lisää olisivat selittämättäkin oikeita tavoitteita.
Toinen joukko on laatupuolue, syvällisempi ja pitkäjänteisempi. He pohdiskelevat kunnan laatua, sen ominaispiirteitä, pitemmän tähtäyksen tulevaisuutta, perimmäisiä päämääriä, arvojen merkitystä. Heille kuntalaiset eivät ole vain koneen käyttöainetta. He ovat oikeassa oleva vähemmistö.
Uskonpa edustavani melko suurta kuntalaisten joukkoa, kun toivoisimme näkevämme vaikkapa tämän lehden palstoilla viisaan keskustelun siitä, millainen olisi tavoiteltu tulevaisuuden Tuusula. Olisi hyvä jos keskustelu käytäisiin suomenkielellä sen tavallisen kapulakielen asemesta. Siihen voisivat osallistua laatupuolueen erilaisten näkemysten edustajat. Määräpuolueen porukalle sanon heidän ymmärtämällään kielellä: pitäisitte kerrankin turpanne kiinni.
Kuulisin asiasta mielelläni eri valtuustoryhmien ihmisiä, johtavia kunnan virkamiehiä ja pohdiskelevia kuntalaisia. Eräitä perustavia kysymyksiä olisivat esimerkiksi seuraavat. Palveleeko kunnan virkakoneisto kuntalaisia vai itseään? Mitkä ovat kaavoituksemme aatteelliset tavoitteet? Mitä pitää ehdottomasti säilyttää? Onko kunnan omaleimaisuus arvokas asia? Miksi kuntamme tarvitsisi päsmärikseen jotain muita kuntia? Ja lukemattomia muita keskeisiä kysymyksiä, tietysti.