| Eero Paloheimon kirjoitus on julkaistu Keski-Uusimaassa 02.08.07 |
… sanoi konsultti, kun kysyin perusteluja Hyrylän itäisen ohikulkutien pohjoiselle linjausvaihtoehdolle. Ja lisäsi sitten: puhtaasti ja yksinomaan liikenteelliset.
Niinpä niin.
Ohikulkutie sinänsä on Tuusulalle haitaksi. Se tekee Tuusulasta juuri sellaisen, jota aikanaan Suomen ensimmäisellä kunnallisella kansanäänestyksellä pyrittiin välttämään. Silloin äänestettiin siitä, tehdäänkö Hyrylästä Järvenpäähän nelikaistainen tie vai säilytetäänkö yhteys kaksikaistaisena. Järkevä ratkaisu voitti, sillä äänestäjillä – monien päättäjien vastakohtana – Tuusulassa on järkeä. Nelikaistaista vastustettiin.
Nyt yritetään samaa temppua toisella tavalla. TuTu eli Tuusulan Tuhojoukot ovat asialla. He ovat ajatelleet, että Tuusulan tehtävä maailmassa ja Suomessa on palvella naapurikuntien liikennöitsijöitä ajamaan Tuusulan läpi naapurikunnasta toiseen. Se ei ole tarpeellista, koska Lahdentie ja Hämeenlinnantie ovat olemassa. Mutta TuTu on tässäkin asiassa johdonmukainen. Se ei ajattele Tuusulan vaan naapurikuntien etua. Olisipa Tuusulallakin sellaisia naapureita!
Puhtaasti liikenteelliset syyt? Kerronpa teille, mikä on todettu tietokoneella kaikkialla puhtaasti liikenteellisesti ja aina parhaaksi ratkaisuksi. Se on koko kunnan tasaaminen ja asfaltointi. Silloin pääsee vähimmällä bensan kulutuksella suorinta tietä mistä paikasta mihin paikkaan hyvänsä. Tästä syystä ”puhtaasti liikenteellisiä” ratkaisuja pidetään – miten sen nyt sanoisi – hieman sivistymättöminä.
Palaan vielä linjausvaihtoehtoihin. Useimmat tuusulalaiset ovat varmaan kuulleet Tuusulan Rantatiestä. Siitä puhutaan joskus muuallakin Suomessa ja sitä pidetään arvokkaana nuoren maan kulttuurimuistona. Sillä on osuutensa maamme itsenäistymisen innoittajana. Sen tähden monet ymmärtäväiset tuusulalaiset ja suomalaiset yleensäkin haluaisivat vaalia tuota aluetta. Joskus ulkomaalaisiakin tuodaan katsomaan sitä.
Tuusulan Rantatien alkupisteessä on vanha Krapin kartano, nyt muutettuna koko maassamme tunnetuksi, miljööltään huolellisesti vaalituksi ravintolaksi. Ehkä konsultille olisi pitänyt kertoa tämäkin, jotta hän olisi ollut paremmin informoitu paikallisista erikoisuuksista. Ehkä konsultille olisi pitänyt sanoa, että puhtaasti liikenteellisillä syillä ei tällaisia tärkeitä asioita pidä ratkaista.
Sillä mitä nyt on tapahtumassa?
Ollaan pamauttamassa liittymää, ehkä jopa kokonaista liikenteen solmukohtaa kaikkein herkimpään ja arvokkaimpaan kohtaan, Rantatien alkuun, Krapin eteen. Ei riitä, että ollaan tyhmiä, pitää näköjään olla idiootteja. Kumma juttu, ettei ehdotettu saman tien Aleksis Kiven kuolinmökin, Erkkolan, Halosenniemen, Suvirannan ja Ainolan yli moottoritietä. Sitäkin voisi varmaan perustella puhtaasti liikenteellisesti.
Tästä ratkaisusta ei tule mitään. Ei vaikka Tuusulan päättäjistä suuri osa onkin – miten sen nyt kohteliaasti sanoisi – hieman ajattelemattomia. Tuusulan kuntalaiset ovat eri yhteyksissä osoittaneet, että ruohonjuurilla järki kasvaa. Ehdotan, että mitä pikimmin asiaa ajaneet piirit toteavat, että ns. pohjoisin linjaus oli leikkiä, pelkkä mätäkuun juttu. Sillä tavalla tästä munauksesta selvitään viattomalla naureskelulla.